Διαθεματικό Διάγραμμα

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ

 

Σχολικό έτος: 2015-2016

Διδάσκουσες Καθηγήτριες:

  • κα Τσούνη Βασιλική (ΠΕ02)

  • κα Χαλά Χαρίκλεια (ΠΕ09) & (ΠΕ02)

Αντικείμενο Διδασκαλίας:

Λογοτεχνία και Πολιτική Παιδεία Α Λυκείου.
Διαθεματική προσέγγιση με την συνεργασία καθηγητών δύο ειδικοτήτων.

Διδακτικό υλικό:

  1. Κ. Θεοτόκη: Η τιμή και το Χρήμα.

  2. Εγχειρίδιο Α΄ Λυκείου : «Πολιτική Παιδεία», Π. Μάραντος – Κ. Θεριανός, Ι.Τ.Υ.Ε. «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ», 2014-2015.

  3. Φύλλα εργασίας

  4. Η ταινία : «Η τιμή της αγάπης» 1984, η οποία βασίζεται στο διήγημα Η τιμή και το χρήμα.

  5. Προικοσύμφωνα από διάφορες περιοχές της Ελλάδας και των Βαλκανίων.

Ημ/νία &τόπος διεξαγωγής:

Γενικός στόχος:

  • Να αναγνωρίσουν οι μαθητές τον καταλυτικό ρόλο του χρήματος , της τιμής και του έρωτα όπως διαφαίνονται στο έργο του Θεοτόκη αλλά και να ερμηνεύσουν την κοινωνία της Κέρκυρας του 1900 διεισδύοντας στις κοινωνικές διαφορές, στη διαφθορά του πολιτικού συστήματος, στη θέση της γυναίκας, στο θεσμό της προίκας. Μέσα από την διπλή ανάγνωση της νουβέλας του Θεοτόκη με την συμβολή της Λογοτεχνίας και της Οικονομικής Επιστήμης και με μια δυναμική διαθεματική προσέγγιση οι μαθητές θα μπορούν να συσχετίσουν τις επιλογές των ατόμων με το οικονομικό και κοινωνικό γίγνεσθαι. να τις κατανοήσουν αλλά και να απολαύσουν ένα αξιόλογο λογοτεχνικό έργο μέσα από την αισθητική συγκίνηση που αυτό προκαλεί.

Επιμέρους στόχοι

  • Να ερμηνεύσουν βασικούς όρους της Οικονομικής Επιστήμης οι οποίοι αναφέρονται με τρόπο κατανοητό και ελκυστικό σε συνδυασμό με ένα λογοτεχνικό κείμενο που μοιάζει σε πολλά σημεία του τόσο επίκαιρο αν και έχει γραφεί στις αρχές του προηγούμενου αιώνα και που προσφέρει παράλληλα και αισθητική συγκίνηση.

  • Να συσχετίσουν την Οικονομική Επιστήμη με την υφιστάμενη πραγματικότητα διακρίνοντας την συνάφεια των οικονομικών εννοιών με την καθημερινότητα και τις επιλογές του ατόμου.

  • Να προκληθεί αλλά και να διατηρηθεί το ενδιαφέρον των μαθητών με τη χρήση ενός λογοτεχνικού κειμένου το οποίο δεν είναι μια στείρα παράθεση οικονομικών όρων αλλά έλκει περισσότερο το ενδιαφέρον τους.

  • Να συνδέσουν το λογοτεχνικό κείμενο με το γενικότερο πολιτικό, ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο ανήκει και προσεγγίζοντάς το διαθεματικά μέσα από την Οικονομία, την Λογοτεχνία , την Ιστορία και την Κοινωνιολογία να διασαφηνίσουν και γιατί όχι να αιτιολογήσουν στάσεις και συμπεριφορές.

  • Να υιοθετήσουν την πίστη στην αξία της τίμιας εργασίας ως μέσου αντιμετώπισης των αναγκών της ζωής καθώς και τις διαχρονικές εκείνες αξίες που ορίζουν τον προσωπικό αγώνα του ανθρώπου και την πορεία του προς την αυτοπραγμάτωση.

  • Να ψυχογραφήσουν το χαρακτήρα των γυναικείων μορφών του αποσπάσματος και να μελετήσουν τη θέση της γυναίκας ως απότοκο των οικονομικοκοινωνικών συνθηκών.

  • Να εντοπίσουν την πολιτική διαφθορά και την παρανομία στην Κέρκυρα του 1900 και ενδεχομένως να επισημάνουν τόσο τα αίτια που την προκάλεσαν όσο και την υπάρξή της όχι μόνο εκείνη την εποχή.

  • Να παρατηρήσουν ότι οι έννοιες τιμή και χρήμα διαχρονικά επηρεάζουν τις σχέσεις των ανθρώπων καθώς και την αναμφισβήτητη θέση πως το κυνήγι του χρήματος επηρεάζει τον χαρακτήρα και τις επιλογές μας.

  • Να αντιληφθούν τη λειτουργία της οικονομίας και τις δυναμικές σχέσεις κοινωνίας ? κράτους και οικονομίας.

  • Να κατανοήσουν τη λειτουργία και το ρόλο του χρήματος στις σύγχρονες κοινωνίες.

  • Να καταγράψουν και να εξηγήσουν κοινωνικά προβλήματα όπως η φτώχεια και η ανεργία.

  • Να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της ελληνικής κοινωνίας όπως η παραοικονομία, το πελατειακό σύστημα και η παρανομία.

  • Να κατανοήσουν το θεσμό της προίκας μέσα από τα προικοσύμφωνα. Επιπροσθέτως να μελετήσουν το θεσμό της προίκας από την κοινωνιολογική και οικονομική του πλευρά και να κατανοήσουν πως μπορεί να καθορίσει τη μοίρα των ανθρώπων.

Παιδαγωγικοί Στόχοι :

  • Να εξασκήσει τους μαθητές να παίρνουν αποφάσεις, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να προγραμματίζουν δραστηριότητες, να συνεργάζονται αποδοτικά, να υποτάσσουν τις προσωπικές τους φιλοδοξίες στην κοινή προσπάθεια, να σέβονται τα δικαιώματα των άλλων και να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τις πράξεις τους.

  • Στο διανοητικό τομέα επιδιώκει να βοηθήσει τους μαθητές να αντιμετωπίζουν άμεσα δυσκολίες και προβλήματα, να αυτενεργούν δημιουργικά, να πειραματίζονται ατομικά ή ομαδικά, να ασκούν κριτική, να εκφράζουν τις σκέψεις τους με σαφήνεια και ακρίβεια, να συζητούν, να διευρύνουν την εμπειρία τους και να εξελίσσουν στο μέγιστο βαθμό τις πνευματικές τους ικανότητες.

  • Στον συναισθηματικό τομέα αποσκοπεί στο να μάθει τους μαθητές να ανταλλάσσουν ελεύθερα τις απόψεις τους, να αλληλοβοηθούνται, να ακούν προσεκτικά και να σέβονται τη γνώμη των άλλων, να δέχονται κριτική, να αναγνωρίζουν και να ομολογούν τα λάθη τους, να πειθαρχούν ενσυνείδητα και αυτόνομα, να ερευνούν και να μαθαίνουν από εσωτερική παρώθηση.

  • Στον ψυχοκινητικό τομέα η διδασκαλία με ομάδες εργασίας επιζητεί να φύγουν οι μαθητές από τα θρανία, να κινούνται ελεύθερα, να εκφράζονται αυθόρμητα, να αναπτύσσουν τις χειρωνακτικές τους δεξιότητες, να γίνουν ικανοί για αποτελεσματικότερη μη γλωσσική επικοινωνία.

Τμήμα υλοποίησης του διαθεματικού σχεδίου μαθήματος:

Α2 του 52ου ΓΕΛ Αθηνών

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ

  1. Η αντίδραση των μαθητών στο παραπάνω διαθεματικό μάθημα υπήρξε ιδιαίτερα θετική εκφράζοντας την επιθυμία τους κάτι ανάλογο να επαναληφθεί και με άλλα λογοτεχνικά κείμενα ή άλλα μαθήματα (π.χ. ιστορία).

  2. Επίσης, παρατηρήθηκε ότι η συμμετοχή και ανταπόκριση των μαθητών υπήρξε μεγαλύτερη σε σχέση με το καθημερινό μάθημα και στα δύο σχολικά αντικείμενα (Νεοελληνική Λογοτεχνία, Πολιτική Παιδεία).

  3. Οι αρχικοί στόχοι επετεύχθησαν σε μεγάλο βαθμό δεδομένων και των χρονικών ορίων, αλλά και του γεγονότος ότι το μάθημα πραγματοποιήθηκε κατά τις δύο τελευταίες διδακτικές ώρες όπου η κούραση των μαθητών είναι μεγαλύτερη.

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ

 

Σχολικό έτος: 2015-2016

Διδάσκουσες Καθηγήτριες:

  • κα Τσούνη Βασιλική (ΠΕ02)

  • κα Χαλά Χαρίκλεια (ΠΕ09) & (ΠΕ02)

Αντικείμενο Διδασκαλίας:

Λογοτεχνία και Πολιτική Παιδεία Α  Λυκείου.
Διαθεματική προσέγγιση με την συνεργασία καθηγητών δύο ειδικοτήτων.

Διδακτικό υλικό:

  1. Κ. Θεοτόκη: Η τιμή και το Χρήμα.

  2. Εγχειρίδιο Α΄ Λυκείου : «Πολιτική Παιδεία», Π. Μάραντος – Κ. Θεριανός, Ι.Τ.Υ.Ε. «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ», 2014-2015.

  3. Φύλλα εργασίας

  4. Η ταινία : «Η τιμή της αγάπης» 1984, η οποία βασίζεται στο διήγημα Η τιμή και το χρήμα.

  5. Προικοσύμφωνα από διάφορες περιοχές της Ελλάδας και των Βαλκανίων.

Ημ/νία &τόπος διεξαγωγής:

Γενικός στόχος:

  • Να αναγνωρίσουν οι μαθητές τον καταλυτικό ρόλο του χρήματος , της τιμής και του έρωτα όπως διαφαίνονται στο έργο του Θεοτόκη αλλά και να ερμηνεύσουν την κοινωνία της Κέρκυρας του 1900 διεισδύοντας στις κοινωνικές διαφορές, στη διαφθορά του πολιτικού συστήματος, στη θέση της γυναίκας, στο θεσμό της προίκας. Μέσα από την διπλή ανάγνωση της νουβέλας του Θεοτόκη με την συμβολή της Λογοτεχνίας και της Οικονομικής Επιστήμης και με μια δυναμική διαθεματική προσέγγιση οι μαθητές θα μπορούν να συσχετίσουν τις επιλογές των ατόμων με το οικονομικό και κοινωνικό γίγνεσθαι. να τις κατανοήσουν αλλά και να απολαύσουν ένα αξιόλογο λογοτεχνικό έργο μέσα από την αισθητική συγκίνηση που αυτό προκαλεί.

Επιμέρους στόχοι

  • Να ερμηνεύσουν βασικούς όρους της Οικονομικής Επιστήμης οι οποίοι αναφέρονται με τρόπο κατανοητό και ελκυστικό σε συνδυασμό με ένα λογοτεχνικό κείμενο που μοιάζει σε πολλά σημεία του τόσο επίκαιρο αν και έχει γραφεί στις αρχές του προηγούμενου αιώνα και που προσφέρει παράλληλα και αισθητική συγκίνηση.

  • Να συσχετίσουν την Οικονομική Επιστήμη με την υφιστάμενη πραγματικότητα διακρίνοντας την συνάφεια των οικονομικών εννοιών με την καθημερινότητα και τις επιλογές του ατόμου.

  • Να προκληθεί αλλά και να διατηρηθεί το ενδιαφέρον των μαθητών με τη χρήση ενός λογοτεχνικού κειμένου το οποίο δεν είναι μια στείρα παράθεση οικονομικών όρων αλλά έλκει περισσότερο το ενδιαφέρον τους.

  • Να συνδέσουν το λογοτεχνικό κείμενο με το γενικότερο πολιτικό, ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο ανήκει και προσεγγίζοντάς το διαθεματικά μέσα από την Οικονομία, την Λογοτεχνία , την Ιστορία και την Κοινωνιολογία να διασαφηνίσουν και γιατί όχι να αιτιολογήσουν στάσεις και συμπεριφορές.

  • Να υιοθετήσουν την πίστη στην αξία της τίμιας εργασίας ως μέσου αντιμετώπισης των αναγκών της ζωής καθώς και τις διαχρονικές εκείνες αξίες που ορίζουν τον προσωπικό αγώνα του ανθρώπου και την πορεία του προς την αυτοπραγμάτωση.

  • Να ψυχογραφήσουν το χαρακτήρα των γυναικείων μορφών του αποσπάσματος και να μελετήσουν τη θέση της γυναίκας ως απότοκο των οικονομικοκοινωνικών συνθηκών.

  • Να εντοπίσουν την πολιτική διαφθορά και την παρανομία στην Κέρκυρα του 1900 και ενδεχομένως να επισημάνουν τόσο τα αίτια που την προκάλεσαν όσο και την υπάρξή της όχι μόνο εκείνη την εποχή.

  • Να παρατηρήσουν ότι οι έννοιες τιμή και χρήμα διαχρονικά επηρεάζουν τις σχέσεις των ανθρώπων καθώς και την αναμφισβήτητη θέση πως το κυνήγι του χρήματος επηρεάζει τον χαρακτήρα και τις επιλογές μας.

  • Να αντιληφθούν τη λειτουργία της οικονομίας και τις δυναμικές σχέσεις κοινωνίας ? κράτους και οικονομίας.

  • Να κατανοήσουν τη λειτουργία και το ρόλο του χρήματος στις σύγχρονες κοινωνίες.

  • Να καταγράψουν και να εξηγήσουν κοινωνικά προβλήματα όπως η φτώχεια και η ανεργία.

  • Να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της ελληνικής κοινωνίας όπως η παραοικονομία, το πελατειακό σύστημα και η παρανομία.

  • Να κατανοήσουν το θεσμό της προίκας μέσα από τα προικοσύμφωνα. Επιπροσθέτως να μελετήσουν το θεσμό της προίκας από την κοινωνιολογική και οικονομική του πλευρά και να κατανοήσουν πως μπορεί να καθορίσει τη μοίρα των ανθρώπων.

Παιδαγωγικοί Στόχοι :

  • Να εξασκήσει τους μαθητές να παίρνουν αποφάσεις, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να προγραμματίζουν δραστηριότητες, να συνεργάζονται αποδοτικά, να υποτάσσουν τις προσωπικές τους φιλοδοξίες στην κοινή προσπάθεια, να σέβονται τα δικαιώματα των άλλων και να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τις πράξεις τους.

  • Στο διανοητικό τομέα επιδιώκει να βοηθήσει τους μαθητές να αντιμετωπίζουν άμεσα δυσκολίες και προβλήματα, να αυτενεργούν δημιουργικά, να πειραματίζονται ατομικά ή ομαδικά, να ασκούν κριτική, να εκφράζουν τις σκέψεις τους με σαφήνεια και ακρίβεια, να συζητούν, να διευρύνουν την εμπειρία τους και να εξελίσσουν στο μέγιστο βαθμό τις πνευματικές τους ικανότητες.

  • Στον συναισθηματικό τομέα αποσκοπεί στο να μάθει τους μαθητές να ανταλλάσσουν ελεύθερα τις απόψεις τους, να αλληλοβοηθούνται, να ακούν προσεκτικά και να σέβονται τη γνώμη των άλλων, να δέχονται κριτική, να αναγνωρίζουν και να ομολογούν τα λάθη τους, να πειθαρχούν ενσυνείδητα και αυτόνομα, να ερευνούν και να μαθαίνουν από εσωτερική παρώθηση.

  • Στον ψυχοκινητικό τομέα η διδασκαλία με ομάδες εργασίας επιζητεί να φύγουν οι μαθητές από τα θρανία, να κινούνται ελεύθερα, να εκφράζονται αυθόρμητα, να αναπτύσσουν τις χειρωνακτικές τους δεξιότητες, να γίνουν ικανοί για αποτελεσματικότερη μη γλωσσική επικοινωνία.

Τμήμα υλοποίησης του διαθεματικού σχεδίου μαθήματος:

Α2 του 52ου ΓΕΛ Αθηνών

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ

  1. Η αντίδραση των μαθητών στο παραπάνω διαθεματικό μάθημα υπήρξε ιδιαίτερα θετική εκφράζοντας την επιθυμία τους κάτι ανάλογο να επαναληφθεί και με άλλα λογοτεχνικά κείμενα ή άλλα μαθήματα (π.χ. ιστορία).

  2. Επίσης, παρατηρήθηκε ότι η συμμετοχή και ανταπόκριση των μαθητών υπήρξε μεγαλύτερη σε σχέση με το καθημερινό μάθημα και στα δύο σχολικά αντικείμενα (Νεοελληνική Λογοτεχνία, Πολιτική Παιδεία).

  3. Οι αρχικοί στόχοι επετεύχθησαν σε μεγάλο βαθμό δεδομένων και των χρονικών ορίων, αλλά και του γεγονότος ότι το μάθημα πραγματοποιήθηκε κατά τις δύο τελευταίες διδακτικές ώρες όπου η κούραση των μαθητών είναι μεγαλύτερη.

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται.